Как я могу обрезать монитор 1920×1200 до 1920×1080?

Я только что приобрел монитор 1920×1200 и имею некоторые ситуации, когда я хочу принудительно выводить результат на более распространенный 1920×1080. Тем не менее, я не хочу искажать вывод, и предпочтет «обрезку» черной полосы внизу.

Некоторые предложили использовать xrandr fb и transform в общем случае, но я не могу понять, как работает transform . Является ли этот подход подходящим для моего случая, и если да, какую команду я бы использовал?

== EDIT ==

От man xrandr

  --transform a,b,c,d,e,f,g,h,i Specifies a transformation matrix to apply on the output. Automati‐ cally a bilinear filter is selected. The mathematical form corre‐ sponds to: abc def ghi The transformation is based on homogeneous coordinates. The matrix multiplied by the coordinate vector of a pixel of the output gives the transformed coordinate vector of a pixel in the graphic buffer. More precisely, the vector (xy) of the output pixel is extended to 3 values (xyw), with 1 as the w coordinate and multiplied against the matrix. The final device coordinates of the pixel are then calculated with the so-called homogenic division by the transformed w coordi‐ nate. In other words, the device coordinates (x' y') of the trans‐ formed pixel are: x' = (ax + by + c) / w' and y' = (dx + ey + f) / w' , with w' = (gx + hy + i) . Typically, a and e corresponds to the scaling on the X and Y axes, c and f corresponds to the translation on those axes, and g, h, and i are respectively 0, 0 and 1. The matrix can also be used to express more complex transformations such as keystone correction, or rota‐ tion. For a rotation of an angle T, this formula can be used: cos T -sin T 0 sin T cos T 0 0 0 1 As a special argument, instead of passing a matrix, one can pass the string none, in which case the default values are used (a unit matrix without filter). 

Interesting Posts
Linux и Unix - лучшая ОС в мире.